24 Ağustos 2012 Cuma 10:40
Türk Çayında Devrim Yapmamız Şart!

HONG-KONG FUARI

Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği Başkanı Ahmet Hamdi Gürdoğan 14-17 Ağustos 2012 tarihleri arasında proje katılımcısı çay firmalarız ile birlikte bu yıl 4. kez düzenlenen dünyanın en büyük çay fuarlarından biri olarak değerlendirilen “Hong Kong Uluslararası Çay Fuarına” katıldı. Gürdoğan fuar dönüşü sektör temsilcilerini de yanına alarak izlenimlerini kamuoyuyla paylaştı.

PAZARDA YOKUZ

Türkiye’nin çay üretiminde dünyada 5. Sırada olduğunu belirten DKİB Başkanı Gürdoğan, “Çay üretiminde 5. Sıradayız ama maalesef dünya çay pazarında hiç yokuz. Yanı başımızdaki Rusya çayını dışarıdan alıyor lakin Rusya pazarında bile yokuz. Hiç çay üretmeyen Almanya ve İngiltere bile bu pazarlarda var. Onun için ödevimizi iyi yaparak çayda devrim yapmamız şart” dedi.

Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği Başkanı Ahmet Hamdi Gürdoğan, çayda dünya gerçeği ve Türkiye üzerine ziyaret ettikleri Hong Kong Uluslar arası Çay Fuarının izlenimlerini aktardı.

PROJE KAPSAMINDA GİTTİK

Beraberindeki çay sektörü sahipleri ile birlikte basının karşısına geçen DKİB Başkanı Gürdoğan, “Dış ticaret ile ilgili firmaların uluslararası pazarlama konularında bilgi ve becerilerini geliştirmek, gereksinim duyulan nitelikli işgücünün yetiştirilmesine katkıda bulunmak ve firmalarımızı ihracata yönlendirmek üzere, “Doğu Karadeniz Bölgesinde Çay İhracatçısı Firmaların İhracat Kapasitesini Artırma Projesi” kapsamında; 14-17 Ağustos 2012 tarihleri arasında proje katılımcısı çay firmalarımız, Birliğimiz ve Ekonomi Bakanlığımız temsilcilerinin katılımıyla bu yıl 4.kez düzenlenen dünyanın en büyük çay fuarlarından biri olarak değerlendirilen “Hong Kong Uluslararası Çay Fuarına” katıldık.

300’Ü AŞKIN FİRMA STANT AÇTI

2011 yılında 312 stant katılımcısı ve 10.422 ticari alıcı ziyareti ile en önemli çay fuarları arasında yer alan Hong Kong Uluslararası Çay Fuarına Birliğimizce bu yıl sağlanan katılım ile firmalarımız 12 ülkeden gelen 300’ün üzerinde çay firmasının standını ziyaret ederek, çay sektörünün en son trendlerini ve pazarlama metotlarını yerinde gözlemleyerek çay ürünlerinin sunumuna, işlenmesine ve paketlenmesine ilişkin son eğilimleri ve teknolojileri yerinde inceleme imkanını elde etmişlerdir. 

ÇAY ÜRETMEYENLER BİLE PAZARDA                               

Bilindiği üzere; Dünya çay ihracatının yaklaşık % 40’ı üretici ülkeler tarafından gerçekleştirilmektedir. Dolayısıyla Dünya çay ihracatında üretimle paralellik gösterecek şekilde Sri Lanka, Kenya, Çin ve Hindistan ilk sıralarda yer almakta olup, Almanya, İngiltere, Hollanda ve Belçika gibi ülkeler çay üretmedikleri halde ithal ettikleri çayları işlemekte veya doğrudan ihraç edebilmektedir.

DÜNYA ÇAY İHRACATINDA YOKUZ

Dünya çay üretiminde 5’inci sırada yer alan Ülkemiz, aynı zamanda Avrupa’ya da en yakın çay üreticisi ülke konumunda olmasına karşın Dünya çay ihracatından potansiyeli ölçeğinde pay alamamaktadır. Oysa Türk çayının tarım ve sanayisinde kimyasal ilaç ve katkı maddesi kullanılmadan üretilmesi ihracatta önemli bir avantajdır. Ancak bu avantaj iç ve dış pazarda yeterince kullanılamamaktadır. Ülkemiz, AB'ne üye olunması halinde, AB ülkeleri içinde çay üreten tek ülke konumunda olacaktır. Uluslararası standartlarda ve AB tüketicilerinin damak tadına uygun çay üretmek şartıyla, arz fazlası bulunan üretilen çayın potansiyeli ölçeğinde ihraç edilmesi mümkün bulunmaktadır. Ülkemizde üreticilerce sıkça dile getirilen ve artık ortak bir ortak kanı haline gelmiş konulardan biri de ülkemizin çay da ihracat şansının bulunmadığı yönünde olduğudur. Bu konudaki fikrisabitliğin yıkılması, gereken alt yapı gereksinimlerinin ürün çeşitliğinin de sağlanması yoluyla tamamlanması mümkün bulunmaktadır. Bu konuda kendisi üretici olmamasına rağmen İngilizlerin tüm dünyaya İngiliz çay saati ve sunum şekli olarak sütlü çay ile nüfuz etmesi, dünyaca bilinen markalar ile bu sektörde öncü ülkelerden biri olmaları ihracat başarısına güzel bir örnek teşkil etmektedir. İhracatta dünya sıralamasında ilk sıralarda yer alan İngiltere ağırlıklı olarak reeksport yaparak dünya ihracatından % 6,2 oranında pay almaktadır. Kaldı ki ülkemiz üretici ülke olma avantajına da sahip bulunmaktadır!  

Hong Kong’da gerçekleştirilen fuar ziyareti kapsamında çayın üretiminin en önemli güç olmadığını bilakis sunumun, pazarlamanın, promosyonun ve tüketici tercihlerine göre ürün çeşitlendirmesine gidilmesinin sektörün en önemli olmazsa olmaz unsurları olduğunu bizzat yerinde gözlemleyerek idrak etmiş olduk.

ÇAY ÜRETİMİNİN VE SUNUMUNUN ÇEŞİTLENDİRİLMESİ GEREKİR

Ülkemizin AB'ne aday ülke statüsünde bulunması göz önünde bulundurulduğunda Ülkemizin, AB'ne üye olunması halinde, AB ülkeleri içinde çay ve hatta organik olarak çay üreten tek ülke konumunda olacağı aşikârdır. Bu durum bir avantaj olarak kabul edildiğinden şimdiden, sektörde faaliyet gösteren tüm kamu ve özel sektör işletmeleri, bilim, teknoloji ve araştırma kuruluşları, üniversiteler ve sivil toplum örgütleri çaycılığımızın geliştirilmesi, ithalatçı ülke taleplerine göre üretim ve sunumun çeşitlendirilmesi, korunması ve rekabet edebilir düzeye ulaştırılması yönünde çalışmalara başlaması gerekmektedir.

REKLAM VE PAZARLAMA, ÇAY İHRAÇ ETMENİN ÖNEMLİ KOŞULUDUR.

Tarımında kimyasal ilaç, üretiminde katkı maddesi kullanılmadan  üretilen Türk çayı dünya pazarlarına  tanıtılmalı ve  dünya  pazarlarında  ihraç olanakları araştırılmalıdır. Ayrıca bugün dünya trendlerine uygun olarak ihtiyaçlara özel fonksiyonel çayların üretimine gidilmesi gerekmektedir.  Bayan, erkek veya çocuklara özel, ihtiyaç veya hobilerine destek olacak ürünler yapılırsa talep artacaktır.

Bunun yanı sıra ambalaj da artık bir reklam çeşididir. Yenilikçi, göz alıcı, fonksiyonel ambalajlar ve baskılar, tüketiciyle birebir iletişim kurmaktadır. Çayın bu kadar değerli olduğu bir ülkede farklılaşma, ambalaj, kalite gibi konularla rekabet sağlanması ve çayın değerinin korunması ve bu değerin uluslararası piyasalara taşınması gerekmektedir.

DÜNYA ÜZERİNDE YENİ TREND YEŞİL ÇAY

Özellikle yükselen sağlık bilinci ve antioksidan özelliği ile küresel kirlenme tehdidinden korunmak amaçlı olarak gün geçtikçe daha fazla tüketilmekte olan yeşil çayın önemli bir ihracat potansiyeli bulunmaktadır. Yeşil çay ithalatının son birkaç yıldır artmasının en önemli nedeni, yeşil çayın sağlığa olumlu katkıların olduğuna ilişkin bilimsel açıklamalar ve insanlarda sağlıklı yaşam bilincinin giderek daha da fazla artmasıdır. Bu temel eğilim sonucunda, Dünyada Yeşil Çaya olan talebin ve gelişen pazar durumunun gelecekte olumsuz yönde değişmeyecektir. Bu öngörü bize aynı zamanda yeşil çay üretiminin tüketim talep artışı paralelinde arttığını da göstermektedir. Ülkeler artık daha fazla yeşil çay talep eder, daha fazla tüketir durumdadır.

ÇAY HER ALANDA İŞE YARAR

Benzer şekilde çay türevli nihai ürünler geliştirilebilir. Örneğin son uygulamalarda da görülmektedir ki çay; bazı içecekler ile kek, bisküvi, peynir, dondurma, şekerleme ve cips gibi gıda ürünlerine; sabun, krem ve deodorant gibi kozmetik ürünlerine, iplik gibi tekstil ürünlerine; diş macunlarına, klima filtrelerine antioksidan ve antimikrobiyal özelliklerinden dolayı eklenerek oldukça geniş bir ürün yelpazesinde kendine yer bulabilmektedir.

ÇAY EVLERİ VURGUSU

Ayrıca, sivil toplum kuruluşları, üniversiteler ve yerel idarelerin ortak organizasyonları ve destekleri ile özellikle turistik bölgelerde çay tüketimine ve satışına imkan sağlayacak, çay evleri (tea houses) gibi yapıların kurulması, freeshoplarda çay ürünlerinin satılması, turizm sektöründeki yapı ve organizasyonlarda çayın tanıtımına etkin bir biçimde olanak sağlayacak çay tanıtım grubu gibi oluşumların kurulmasına olanak sağlanması büyük önem arz etmektedir.

SEKTÖREL İŞBİRLİĞİ GEREKLİ

Dolayısıyla çay sektöründe işbirliği, güç birliği ve kümeleme modeli ile sektördeki aktörlerin çabuk pazara girmeleri, bilgiye çabuk ulaşmaları, finans elde etmeleri, Ar-Ge, üretim ve pazarlama ortaklığı yapmaları, riski dağıtmaları, ihracatlarını artırmaları suretiyle bölge ekonomisini yukarıya çekmeleri ve bölge halkını sosyo-ekonomik yönden refaha taşımaları orta vadede mümkün bulunmaktadır.

Hüseyin YURDAKUL

Son Güncelleme: 24.08.2012 10:42
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Karadenizinsesi.com