Emin Güler: "Mecburiyetten Değil Avantajları İçin Gelin!"

Akçaabat Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi mezunu Haci Emin Güler, yıllar sonra okuluna müdür oldu. Toplumun meslek liselerine karşı önyargılı olduğunu anlatan Güler, lisenin avantajlarından söz ederek, meslek okullarının mecburiyetten tercih edilmemesi gerektiğini kaydetti.

MÜDÜR GÜLER’İN SORULARIMIZA VERDİĞİ YANITLARLA MESLEK LİSELERİ
Soru: Okulunuz hakkında bilgi verir misiniz ?

Cevap: “Okulumuz 1977 yılında Akçaabat’ta açılan ilk meslek lisesidir. Bugün Akçaabat’ın fiziki alan, personel ve öğrenci sayısı ile en büyük okuludur. İş piyasasına kalifiye eleman yetiştiren, aynı zamanda akademik eğitim kurumlarına da öğrenci hazırlayan Anadolu Meslek ve Anadolu Teknik programlarının uygulandığı bir lisedir.

Okulumuzda derslerin yanında sürekli sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler yapılmaktadır.” Okulumuzun mezunları için 3 ana kariyer basamağı vardır;

1 - Akademik eğitim: “Akademik lisans eğitimine devam etmek isteyen öğrenciler, teknoloji fakültelerine (mühendislik alanlarına) girişte meslek liseleri ile yarışırlar. Meslek lisesi öğrencisi olmak sınavda Anadolu ya da fen lisesi öğrencisi olmaktan daha avantajlıdır. Örneğin, 80 soru yapılarak girilen bir mühendislik programına bizim mezunlarımız yarısı kadar yani yaklaşık 40 soru yaparak girebilmektedir. Ayrıca meslek yüksek okullarına girişlerde de ek puandan faydalanırlar.”

2 – Girişimcilik: “Okulumuz öğrencileri MEB ile KOSGEB arasında imzalanan protokol gereği okulda girişimcilik eğitimi ve girişimcilik sertifikası almaktadır. Bu sertifika okulumuzu bitiren her öğrencinin doğrudan KOSGEB’in sunduğu faizsiz kredi ve hibelerden faydalanmasını sağlamaktadır. Ayrıca okulumuz mezunları diplomalarıyla birlikte EUROPASS sertifikası ve iş yeri açma belgesi de almaktadır.”

3 – İstihdam: “Okuldan mezun olan öğrenciler KPSS sınavı ile mezun oldukları alanlarda teknisyen unvanı ile çok düşük puanlarla devlet kurumlarında işe girebilmektedir. İşe girmeleri ve maaşları yönünden fakülte mezunu birçok kişiden avantajlıdır. Hem daha kolay işe girer hem de yüksek maaş alabilirler. Özel sektörde işe girmek isteyenler ise İŞKUR’un işbaşı desteklerinden faydalanabilir.”

Soru: Meslek liselerinin olumlu ve olumsuz yönleri nelerdir?
Cevap:
“Meslek liselerine devletimizin sağladığı imkanlar fazladır. Okul sonrası için doğrudan iş imkanı açısından en avantajlı kurumdur. Öğrencilere sadece akademik eğitim verilmiyor. Aynı zamanda sosyal hayatını okul zamanında yaşayabilen, sanatsal ve sportif faaliyetlere rahatlıkla katılabilen bir birey olarak mesleki becerilerini kazanıyorlar. Hayatı erkenden tanımaları nedeniyle, toplumda kendine yer bulmaları kolaylaşıyor. Olumsuz yanı ise toplumun önyargısıdır. Olumsuz önyargılar, akademik olarak düşük puanlı öğrencilerin bu okullara gelmesine neden olmaktadır. Öğrenciler bu okullarda değerli bir birey olarak ilgi görmeye başladıklarında özellikle 9. sınıfta kısmen uyum problemi yaşamaktadır. Okulu ve okul sonrası iş hayatını tanıdıkça bu sorun azalmaktadır. Sadece öğrenciler değil aynı zamanda veliler ve çevre de bu konularda sürekli bilgilendirilmektedir. Bu bilgilendirme ne kadar kapsamlı yapılabilirse gençlerimize o kadar güzel bir gelecek hazırlayabiliriz.”

Soru: Meslek liselerinin gelecekteki konumu iç açıcı mı?
Cevap:
“Meslek liseleri ülkemizin omurgasını oluşturan, üretim ve kendi kendine yetebilme özelliğini sağlayacak insanları yetiştiren eğitim kurumlarıdır. Bu konuda uzun zamandan beri yürütülen ulusal projeler ve çalışmalar, mesleki eğitim açısından uluslararası seviyeye gelmemizin altyapısını oluşturmaktadır. Toplumsal algının da bu yönde ağırlık kazanması ve desteğin artmasıyla mesleki eğitim okulları altın çağını yaşamaya adaydır.”

Soru: Her genç hayallerindeki mesleği seçmeye çalışsa da iş imkanları oldukça önemli. Mezunlarınızın iş imkanlarından bahsedebilir misiniz?
Cevap:
“Bizim okul olarak amaçlarımızdan biri de, sevdiği mesleği öğrenen ve yapan gençler yetiştirmektir. Öğrencilerimizi bugünün ve yakın geleceğin meslekleri konusunda bilgilendiriyoruz. Öğrencilerin tesadüfen bir bölüme girmesi başarısızlığın sebeplerinden biridir. Sevdiği işi yapmak, sevilen işler yapmanın en önemli özelliklerinden birisidir. Günlük hayatımızda bunun birçok örneğine rastlamak mümkündür. Okulumuzda mobilya ve dekorasyon, makine teknolojisi, metal teknolojisi ve tesisat teknolojisi alanları vardır. Bu alanlardan mezun olanlar üniversiteye gitmese de iş imkanına sahiptir. Bu alanlarda okulumuza gelen talepler karşılanamamaktadır. Çocuk gelişimi alanı bakanlığımızın okul öncesi eğitimi zorunlu hale getirme kararından sonra tekrar cazip hale gelmiş ve istihdam imkanları artmıştır. Diğer alanlarda da girişimcilik ve işyeri açma konusunda destekler vardır.”

Soru: Bu okulu seçmek isteyen öğrenciler için tavsiyeleriniz nelerdir?
Cevap
: “Bakanlığımız son 10 yılda meslek liselerini en cazip okullar haline getirmiştir. Üniversiteye girişte, iş yeri açmakta ve devlet memuru olmakta avantajlar var. Okurken burs alma imkanları geniş, stajda ücret alabiliyorlar. Okulda yapacağınız mesleki çalışmalarda döner sermayeden harçlığınızı kazanma imkanı da var. 350 ve üzeri TEOG puanı ile okulumuza gelen öğrenciler bu çalışma temposunu okulda devam ettirdiğinde ister mühendis, isterse okul sonrası teknisyen olarak devlet sektöründe istihdam edilmesi çok kolay.”

Soru: Bu okuldan mezun oldunuz ve şimdi mezun olduğunuz okula müdürsünüz. Okul müdürü olarak görevlendirildikten sonra okulda neler değişti?
Cevap:
“2015 Ocak ayında okul müdürü görevini yürütmeye başladıktan sonra, okuldaki fiziki mekanla ilgili problemleri çözmek için okul yönetimi olarak bir eylem planı hazırladık. Öğrencilerin mesleki eğitimlerini alabilecek ortamları oluşturmak için tedbirler alındı. Fiziki değişimlerin yanında, okulda personelin motivasyonunun artırılmasına yönelik çalışmalara başladık. Bu çalışma ilk sonucunu kısa zamanda verdi, okulumuzda disiplin açısından çok olumlu gelişmeler olurken, 4 ay içerisinde üniversite YGS başarı oranı ve lisans yerleştirme oranında yüzde 500’e varan bir başarı yakalandı. 2016 yılı Ocak ayında ek binanın tamamlanmasıyla tüm öğrencilerimizi okula toplayarak planlı olarak eğitim öğretime geçildi. Spor salonunun arkasında bulunan bin 500 metrekarelik atıl alan doldurularak yağmur suyu kanalları seviyesine çıkarıldı ve asfaltlandı. Okulumuzda çok güzel bir spor alanı oluşturuldu. Okul bahçesi, konferans salonu, Z kütüphane, atölyeler, mesleki rehberlik ve proje ofisi gibi okulun hizmet alanları oluşturuldu. Okuldaki bölümlerin altyapısı ve makine teçhizatının bir bölümü günün teknolojik imkanlarına uygun olarak donatıldı. Okulumuzda kıyafet uygulaması ile toplum üzerinde çok olumlu bir algı oluşturuldu. Sigara ve kötü alışkanlıklar, cep telefonu kullanımı gibi konularda öğrenciler ve okul çevresiyle yapılan çalışmalar ile bu konuda çok olumlu sonuçlar alınmıştır. Öğrencilerimize, toplumun etik değerlerine uygun bir eğitim ve kariyerinde etkili olacak bilgiler verilerek geleceğe umutla bakmalarına katkı sağlanmaktadır.”

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Karadenizinsesi.com